Zoals je op deze site voorbij ziet komen spreek ik regelmatig reclamespots in. Onlangs is dat verbreed, en heb ik een commercial volledig mogen produceren. 

Toen aan mij werd gevraagd bij Studio040 om een spot in te spreken voor het bedrijf van een vrijwilliger, als dank en beloning in natura, zag ik de kans om het volledige proces van de commercial op me te nemen. En gelukkig heb ik daar het vertrouwen voor gekregen.

Het proces

Bij aanvang van het denkproces heb ik mezelf een aantal doelen gesteld. Zo moet het opvallen, moet de sfeer van het ‘product’ gevangen zitten in de commercial, en moet de luisteraar op een originele manier geprikkeld worden. Voor Kwistum, een bedrijfje dat pubquizzen maakt en organiseert, vond ik het belangrijk dat het gezelligheid uitstraalde. Dat was de basis. Omdat ik ook geen standaard reclametekst wilde opdreunen ontstond het idee om de boodschap en naam op een andere manier duidelijk te maken aan de luisteraar: doen alsof er een pubquiz bezig is. Door ‘antwoorden’ op vragen snel door te nemen wordt alsnog alle informatie overgebracht, en komt de luisteraar tot op zeker hoogte direct in aanraking met het product. De vraag-antwoordconstructie gaf ook ruimte om de bedrijfsnaam vaak te noemen zonder dat het irriteert. Bovendien gaf het de mogelijkheid om op een speelse manier de naam te spellen. Om er toch zeker van te zijn dat de naam blijft hangen, en om de gezelligheid en sfeer extra te onderstrepen, wordt de bedrijfsnaam uitgeroepen door ‘deelnemers’ in het verhaal. In werkelijkheid is het ingesproken door directe collega’s van Maurice, de man achter Kwistum.

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Samenwerking

Bij het bedenken van de inhoud van de spot heb ik een gesprekje gehad met Maurice om te kijken welke dingen belangrijk zijn om naar voren te schuiven in de spot. Gelukkig bleken we daar dezelfde ideeën over te hebben, dus dat schoot op. Na het schrijven van de tekst heb ik het aangevuld tot een script met aanwijzingen hoe het moet klinken en hoe de sfeer gevangen zou kunnen worden. Vervolgens heb ik de spot ingesproken, en heb ik het inspreken van de ‘shout’ begeleid bij verschillende collega’s. Helaas ben ik nog niet heel vaardig met audio-editing op het niveau wat nodig is voor zo’n productie, gelukkig is Hans Wage dat wel! Hij heeft mijn ideeën exact om weten te zetten in een professionele radiospot. Niet alleen die samenwerking smaakt naar meer, maar ook zeker het bedenken en uitwerken van een commercial.

Zoek jij een creatieve invalshoek voor een commercial? Lijkt me leuk om m’n tanden in te zetten! Je bent altijd welkom om vrijblijvend contact op te nemen.

Zoek je alleen een stem? Ook dan ben ik je man! Overtuigend aanprijzen, of opgaan in een fictief verhaal, het is allemaal mogelijk. Meer voorbeelden van mijn stem vind je hier.